Velkomstpjece og praktisk information

Velkommen til Børnehuset Fælleden

Vi glæder os til at lære jeres familie at kende og håber på en masse gode år sammen.

Denne folder vil give jer et indblik i, hvordan dagligdagen fungerer samt en masse praktiske informationer, der er godt at vide til opstarten.

Velkomstpjecer

Vi har velkomstpjecer på dansk og engelsk, hvor du finder alt relevant information, inden dit barn skal starte i institutionen.

Mobilfri zone

Vi henviser til, at I beholder jeres telefon i lommen, når I afleverer og henter jeres barn. På den måde sikrer I jer, at jeres fokus er på jeres barn og I dermed får sagt ordentligt hej og farvel.

Barnets garderobe

Hvert barn får sin egen garderobe med plads til tøj og sko. Det er vigtigt, at børnene har tøj og sko der passer til årstiden. For at gøre det nemmere for både jer og os som personale, vil vi bede jer om at skrive navn i jeres børns tøj. Derved kan vi hjælpe hinanden med at holde orden på sagerne. Børn leger bedst i tøj, de kan bevæge sig i, da dette giver børnene de bedste vilkår for gode oplevelser og udvikling.

Altid i gaderoden

• Sutsko/Strømper med skrid underlag fx ABS
  • Gummistøvler eller vandtætte futter
  • Evt. sovedyr
  • Evt. sutter (primært til vuggestuebørnene)
  • Skiftetøj (bukser, undertøj, sokker, trøjer, bluser etc.), hav som udgangspunkt altid tre stykker af hvert slags tøj

Institutionen er skofri, hvilket vil sige, at alle tager deres sko af i garderoben, både børn og forældre. På den måde undgår vi for meget snavs og unødig sygdom.

På sommerdage: Husk at tage en kasket, bøllehat eller lignende med samt at smøre barnet ind i solcreme om morgenen. Vi smører børnene ind igen om eftermiddagen.

Middagslur

De vuggestuebørn der er under 2 år, sover, som udgangspunkt, i vores lukkede krybbehal, som vi kalder Drømmeland. Når børnene fylder 2 år, må de ikke længere være fastspændt og vil derfor blive rykket indenfor på en madras. Der vil dog være tilfælde, hvor vi rykker børnene ind på madras selv om de endnu ikke er fyldt 2 år. Dette gør vi til dels for at styrke børnenes motorik, men ligeledes for at skåne vores personalets kroppe. Børnene er selvfølgelig velkomne til både at have sut og bamse med, når de skal sove.

Børnehavebørnene har ligeledes mulighed for en lur på madras.

Fremmøde og lukkedage

Da vi holder morgensamling mellem kl. 9.00 og 9.15, beder vi jer om at aflevere jeres børn inden kl. 9.00 eller efter 9.15 – dog senest kl. 9.30, da vi starter aktiviteter op og/eller har planlagt ture ud af huset. Er dit barn syg eller fremmøde beder vi jer om at melde dette via Aula inden kl. 9.00, så vi kan tilrettelægge dagen.

Sygdom

Vi tager naturligvis ikke imod syge børn. I et stort hus med mange mennesker er der en stor risiko for at smitte hinanden. Hvis vi oplever, at jeres barn er uoplagt og ikke kan følge med i dagens gang og aktiviteter, kan I forvente, at vi ringer til jer og beder jer om at hente jeres barn. I vil måske opleve at jeres barn, liver op idet I kommer hjem og at barnet ikke umiddelbart virker til at være sløj. Vi, som personale, bliver nødt til at lave denne vurdering, da det kan være svært præcist at sige, hvornår et barn er for sygt til at være i institution.

Vi følger sundhedsstyrelsens anbefaling ift. sygdom.

Bleer

I vuggestuen sørger vi for bleer til jeres barn og det er derfor ikke noget, I selv skal medbringe.

Hvis jeres barn bruger ble i børnehaven, bedes I selv tage dette med til barnets garderobe efter at barnet er fyldt 3 år.

Mad hos os

I Børnehuset Fælleden får vi hver dag serveret dejlig mad. Vi har en køkkendame som anretter maden, der komme udefra til os. Vi får mad fra et cateringfirma Foodsource, som har 90% økologi. Vi spiser sammen på stuerne i mindre grupper. Måltidet er et stort læringsrum med plads til samtaler, læring og fordybelse. Se gerne vores mad- og måltidspolitik på hjemmesiden

Velkommen engelsk_0.pdf

Velkommen til Børnehuset Fælleden .pdf