Indkøring

At starte i institution kan være noget af en omvæltning, men det er også spændende for jeres barn samt for jer som forældre. En masse nye ansigter og nye omgivelser.

Det vigtigste for os i indkøringsperioden er, at alle parter føler sig trygge ved situationen. Hvis børnene oplever, at I som forældre er trygge, smitter dette af på jeres barn og hjælper ham/hende til at blive klar til et nyt eventyr i vores institution.

Indkøring vuggestue

Når jeres barn starter i vuggestuen, er det vigtigt for os at få et indblik i jeres barns liv og finde frem til, hvad det er for et lille menneske, vi skal være sammen med. Vi vil derfor gerne høre, hvad I har at fortælle om jeres barn. Hertil kan vi sammen snakke om, hvordan indkøringen skal forløbe og hvad I har af tanker angående dette.

Normalt tager indkøringen 1-2 uger alt afhængig af, hvordan jeres barn har det med at blive afleveret. Hvis barnet har svært ved dette, kan en indkøring tage længere tid. Vi skal altså i samarbejde skabe de bedste rammer for en god start.

Indkøring børnehave

Når jeres barn starter i børnehave, har de fleste børn som udgangspunkt oplevet at blive passet. Enten i dagpleje, i vuggestue eller hos familie.

Det er forventeligt at indkøringen vil vare en uges tid. Dette afhænger af, hvornår jeres barn oplever tryghed. I, som forældre, vil være sammen med barnet i børnehaven de første par dage. Derefter tager vi en snak og finder frem til hvad I og jeres barn har behov for fremadrettet.  Vi er meget interesseret i at lære jeres barn at kende, så vi sammen kan tilrettelægge indkøringen, så det passer til jeres barns behov.

Har Jeres barn gået i vores vuggestue og rykker i børnehave, vil der ofte ikke være brug for en lang indkøring, som det kan være tilfældet med børn ude fra. Det er altid en vurdering og der tages en snak om dette inden opstarten.

Milepæle i forbindelse med indkøring

Der er nogle ”faser”/milepæle, som Jeres barn skal igennem under indkøringen:

•  at se vuggestuen / børnehavestuen og være nogenlunde tryg her sammen med den af Jer, der kører barnet ind
  • at være på stuen alene
  • at spise på stuen alene
  • at sove i vuggestuen / børnehaven
  • at have en normal længde dag
  • at blive helt tryg i vuggestuen / børnehaven

Vi synes det er vigtigt, at både I og vi giver os tid til, at barnet kan falde til.

Efter ca. 3-4 måneder vil vuggestuen og børnehaven tilbyde Jer en samtale, hvor vi taler om indkøringen og barnets trivsel i vuggestuen.