Naturprofil

Hvorfor vil vi arbejde med natur og udeliv i BHF?

Vores smukke, nye hus er skønt placeret midt på Amager Fælled, og derfor vil vi gerne have fokus på natur- og udeliv.

Naturen er et bredt læringsrum, hvor der er mulighed for at alle læreplanstemaer bliver dækket. Der er meget skjult læring i naturen og udelivet, der er højt til loftet. Naturen har værdi i sig selv, og giver mulighed for at opleve, undres, undersøge, stimulere sanser, fordybelse mm. Naturen kan være over det hele både inde og ude.

Først og fremmest ligger vores institution på Islands Brygge, hvor størstedelen af vores målgruppe bor i lejlighed. Derfor har vi som institution et (udvidet) ansvar for at lære børnene om glæden ved natur og udeliv samt præsentere børnene for de mange muligheder, der er i naturen. Naturen giver mulighed for at man udvikler sig og trivsel kan fremmes ved at benytte natur og udeliv. Desuden er naturen vores allesammens, og alle har derfor ansvar for at behandle naturen ordentligt – i denne proces dannes barnets læring og respekt for naturen omkring os og livets cyklus.

Skolehaver - Bål

Selvom vi ligger på Islands Brygge er vi meget privilegerede ift. vores beliggenhed, da vi er nabo til Skolehaven, har Amager Fælled i baghaven, kan cykle til Naturcenter Vestamager og Kløvermarken og er omgivet af Københavns Havn. Når vi er i naturen, berører vi alle seks læreplanstemaer. Sproget får en anden dimension og nye ord kommer til. Børn og voksne taler om det de oplever sammen i naturen. Kroppen får nye muligheder for bevægelse, og både grov- og finmotorik styrkes og udfordres. Den generelle sundhed forbedres, da vi får vitaminer og motion samt færre vira og bakterier, når vi er udendørs. Barnets alsidige og personlige udvikling kommer til udtryk i naturen, hvor der er plads til forskelligheder, mangfoldighed og højt til loftet. Der er plads til alles individuelle interesser i naturen, hvor præmissen ikke nødvendigvis er givet på forhånd. Udelivet rummer de største muligheder for at opleve, opdage, undersøge naturen i naturens eget rum.

Barnets sociale kompetencer udfordres og udvikles, når vi er ude i naturen, da der er bedre plads til at gå på opdagelse måske med nogle børn, man ikke ville vælge indendørs, så nye venskaber opstår i form af nye fælles interesser. Konflikter er der færre af og konflikthåndtering forsøger børnene sig selv med, når rammerne er vide og åbne, og der opstår ikke ”hovsa-konflikter”, da der er plads til store armbevægelser.

I naturen præsenteres vi for mange former og farver, dufte og lugte – der er mange sanseindtryk, som udfordrer og stimulerer vores æstetiske sans. Vi lærer og danner børnenes kultur i naturen – vi er fælles om at passe på den. Naturens store frirum er et fællesskab, hvor vi udvikler os sammen. Naturen er vores fælles tredje – og herunder må forstås vigtigheden af at høre sammen og til.

Fuglerede

Natur og udeliv – er der forskel eller er det to sider af samme sag?

Natur og udeliv hænger sammen og vi har derfor valgt at kalde vores profil Natur- og udelivsprofil.

Når vi er i det fri, giver det mulighed for at for afløb for følelser, bevæge sig rundt i et større (ude)rum, mulighed for at eksperimentere, mulighed for at undersøge og forundres sammen samt mulighed for større ligeværdighed børn som voksne. Dette gør sig gældende om vi er på legeplads, fælleden, skolehaven m.m.

Vi kan ikke have udeliv uden natur, men vi kan sagtens have natur uden udeliv, idet aktiviteter kan forberedes inde. Vi vil gerne have udeliv med i vores naturprofil, fordi man godt kan arbejde med natur indendørs, men udelivet skal opleves udendørs – og når vi kommer ud, er vi i naturen.

Hvorfor natur og udeliv med børn?

Naturen skaber et ideelt læringsrum, der giver plads til viden og fantasi. Udelivet giver også mulighed for læring, der er højt til loftet, det giver plads til udfoldelse og bevægelse på en anden måde end indendørs. Der er ikke så mange begrænsninger og færre konflikter. Et andet læringsrum end inde, da mulighederne spænder vidt bl.a. ift. motorik. Udelivet er mere uforudsigeligt og byder på anderledes oplevelser.